Min fodboldrejse til Valencia – Valencia CF vs RCD Mallorca

Den 22. oktober 2022 er en dag, der for altid vil stå printet i min hukommelse. Det var min første rejse til Spanien, og hvilken bedre måde at starte mit spanske eventyr på end at overvære en spændende La Liga-kamp mellem Valencia og Mallorca. Som fodboldentusiast og ivrig rejsende var jeg fyldt med spænding og forventning. Jeg rejste hele vejen fra Belgien og kunne ikke vente med at fordybe mig i den pulserende by Valencia, der er kendt for sin rige kultur, fantastiske arkitektur, venlige lokalbefolkning og lækre køkken. Valencia er hjemsted for den hellige gral – den hellige kalk, der kan findes i katedralen. Men for mig var det en af de mange “hellige graler”, som jeg mødte på min rejse til denne magiske by.

Valencia – Paradiset på jorden

Jeg tog et fly til Valencia 1 dag før kampen for at udforske byen og have det lidt sjovt før kampdagen. Da jeg ankom til Valencia, blev jeg straks betaget af den fortryllende atmosfære. Byen udstrålede en unik charme, der smeltede perfekt sammen med dens rige historiske arv. Den imponerende arkitektur, der er påvirket af arabisk kultur, især i byens centrum – Ciutat Vella, skabte en malerisk kulisse for mine udforskninger. Da jeg vandrede gennem de smalle, snoede gader, stødte jeg på arkitektoniske vidundere som Mercat Central eller Valencias katedral. Denne gamle gotiske stil var perfekt afbalanceret med en virkelig moderne og futuristisk arkitektur i Ciudad de las Artes y las Ciencias, som kan findes i udkanten af byen. Denne kombination af gamle og moderne bygninger var en fantastisk demonstration af byens arkitektoniske potentiale, men stadig med respekt for den historiske arv. Jeg kunne især godt lide, at de adskilte de to stilarter og lod byens centrum forblive i sin oprindelige stil.

Man kan ikke besøge Valencia uden at nyde det dejlige lokale køkken. Den fristende duft fra Paella Valenciana, byens signaturret, fyldte luften og lokkede mig til at nyde dens smag. Jeg prøvede en Paella med skaldyr på en velkendt lokal restaurant – La Pepica, som ligger tæt på stranden. Det var en af de bedste retter, jeg nogensinde har smagt i mit liv. Den dag, jeg ankom, var det ekstremt varmt, så jeg kunne ikke lade være med at prøve den autentiske horchata, en forfriskende drik lavet af tigernødder, som passede perfekt til det tropiske spanske vejr. Jeg besøgte det ældste og mest berømte sted, der serverer denne lokale drik – Horchateria Santa Catalina. Glem ikke også at bestille churros med hjemmelavet chokolade! De gastronomiske lækkerier fortsatte, da jeg opdagede andre lokale specialiteter som pintxos og de lækre skaldyrsdelikatesser, som Valencia er kendt for. Hvert måltid var en herlig rejse gennem regionens kulinariske perler, hvor jeg hele tiden fik lyst til mere.

Ud over sine arkitektoniske vidundere og kulinariske lækkerier er Valencia også berømt for sin livlige atmosfære og sine hjertevarme mennesker. Byens energi var smittende, og jeg lod mig opsluge af den pulserende livsstil. Turia-parken, en stor grøn oase for løbere og folk, der søger lidt skygge, var et godt sted at tage et hvil og møde andre unge mennesker. Turia, som engang var et flodleje, var en fredfyldt flugt fra byens travlhed. Jeg slentrede langs stierne, nød roen og beundrede de velholdte haver og fritidsområderne. Om aftenen tog jeg til Malvarosa-stranden for at få et par drinks og nyde solnedgangen ledsaget af lyden af bølgerne. Det var en meget travl dag, og jeg kunne ikke vente længere med at vågne op næste dag og tage til min første La Liga-kamp nogensinde!

Valencia CF vs RCD Mallorca

Kampen var planlagt til kl. 18.00, så jeg havde stadig hele dagen foran mig.

Jeg planlagde at tilbringe den anden dag i ro og mag for at spare min energi til at støtte Valencia-holdet om aftenen. Jeg stod tidligt op om morgenen, og efter morgenmaden tog jeg til stranden, hvor jeg tilbragte tiden indtil kampen. Vejret var fantastisk, så jeg badede i havet, men vandet gav mig ikke nok afkøling, fordi det var så varmt fra solen. Jeg spillede også et par beachvolley-kampe med de lokale. Jeg var glad, fordi jeg kunne tale lidt spansk med dem (desværre er mit niveau stadig for lavt til at etablere en dybere samtale) og dyrke en sport, der ikke er så populær i Belgien. 2 timer før kampen tog jeg hen til stadion, da jeg ikke ville stå i for lange køer. Det lykkedes mig at komme til stadion mindre end en time før kampen. Mestalla gjorde et godt førstehåndsindtryk på mig. Tribunerne var meget stejle, stadionet har en usædvanlig arkitektur, og banen ligger utroligt tæt på tribunerne. Jeg kunne ikke vente på, at kampen skulle gå i gang. Atmosfæren inde på stadion var elektrisk. De passionerede fans fyldte tribunerne, sang og heppede på deres elskede hold. Energien var til at tage og føle på, og jeg kunne ikke lade være med at blive grebet af publikums begejstring.

Selve kampen var en rutsjebane af følelser. Valencia viste bemærkelsesværdig dygtighed og beslutsomhed og holdt en høj intensitet gennem hele kampen. I første halvleg sikrede Edinson Cavani Valencia en tidlig føring med et perfekt eksekveret straffespark. Publikum brød ud i jubel, og jeg var lige der og jublede sammen med dem. Kampen var intens og medrivende, og begge hold viste prøver på deres talent. Men skæbnen havde en anden plan for Valencia den dag. Mallorca formåede at score et mål i 2. halvleg på trods af en klar dominans fra hjemmeholdet. I kampens sidste minut scorede Lee Kang-in, en tidligere Valencia-spiller, der nu spiller for Mallorca, et hjerteskærende mål og snuppede sejren fra vores hjemmehold. På trods af nederlaget var kampen og atmosfæren bedre, end jeg havde forventet (langt bedre end den belgiske atmosfære og fodboldniveauet), og jeg ville elske at komme tilbage hertil mere end én gang for at beundre denne bys charme og se Valencia-holdet i aktion igen.

At komme hjem igen

Da jeg sagde farvel til Valencia og tog tilbage til Belgien, kunne jeg ikke lade være med at reflektere over den vidunderlige tid, jeg havde haft i denne fængslende by. Fra den betagende arkitektur og de venlige lokale til det lækre køkken og den spændende fodboldkamp – hvert øjeblik var en fornøjelse. Valencia havde efterladt et uudsletteligt mærke i mit hjerte, og jeg vidste, at jeg ville værne om disse minder resten af livet. Min første rejse til Spanien havde været en utrolig og spændende rejse, og Valencia havde overgået alle mine forventninger. Jeg er utrolig taknemmelig for, at jeg fik lov til at opleve alt dette. Amunt València!